مرتضی رضایی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مرتضی رضایی
آرشیو وبلاگ
      ساخت بازی های رایانه ای ()
دوستان عريز خودتون قضاوت کنيد نویسنده: مرتضی رضایی - پنجشنبه ۱٩ امرداد ،۱۳۸٥

از: جام جم

اين روزها به لطف انيميشن هاي خوش ساخت نيروي انتظامي ، داداش سيا و هوتن از مشهورترين و البته محبوب ترين شخصيت هاي کارتوني ما هستند.
حالا اين دو همراه با محمد حسيني که خيلي ها او را بهترين مجري تلويزيوني مي دانند شخصيت هاي بازي «رانندگي در تهران» را تشکيل داده اند. بازي که مي توان آن را اولين بازي رايانه اي قابل توجه ايراني ناميد. اين بازي به سفارش نيروي انتظامي تهيه و در هفته نيروي انتظامي به بازار عرضه شده است.
توليد بازي رانندگي در تهران از سال 80 و به دنبال پيشنهاد اداره کل فرهنگ ترافيک معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي به يک شرکت ايراني آغاز شده است.
دکتر سميع آذر مدير شرکت مجري اين پروژه در گفتگو با کليک با بيان اين مطلب اظهار داشت : معاونت راهنمايي و رانندگي چند سالي است که با توليد انيميشن هاي فرهنگ ترافيک کار فرهنگ سازي را آغاز کرده است.
آنها به قدرت گيم واقف بودند و به دنبال پتانسيل مناسب در اين عرصه بودند و وقتي کار ما را ديدند کار را به ما سپردند. شرکت ما هم از سال 81 کار گرافيک و عکسبرداري از منطقه 6 تهران را آغاز کرد. وي در مورد دليل انتخاب منطقه 6 مي گويد: اين منطقه تمام ملزومات آموزش رانندگي و فرهنگ ترافيک را دارد و ادامه مي دهد: براي اين منظور ما 1.5 ميليون عکس تهيه کرديم و منطقه 6به طور کامل با تمام خيابان ها و کوچه ها و ساختمان ها و تابلوهاي موجود در آن شبيه سازي شده است.
پس از اين مرحله هم نوبت به بخشهاي مختلف گرافيک و مدل سازي ، برنامه نويسي ، صدا ، نور ، افکت ، سناريو ، محتواي بازي ، انيميشن سازي و غيره رسيده و بالاخره مهر ماه امسال پس از طراحي قفل مناسب براي اين نرم افزار بازي به بازار عرضه شده است.

رانندگي در تهران با Engine ايراني

بد نيست بدانيد که گروه سازنده اين بازي به سراغ Engineهاي آماده نرفته اند و يک موتور کاملا ايراني طراحي کرده اند. طراحي اين Engine حدود 2.5 سال طول کشيد و بالغ بر 2ميليارد تومان هزينه تحقيقاتي در پي داشته است.
دکتر سميع آذر دليل اين کار را اين گونه توضيح مي دهد: موتورهاي آماده ظرفيت هاي خاص خودشان را دارند. ضمن اين که هدف ما توليد يک گيم نبود بلکه مي خواستيم به صنعت گيم سازي راه پيدا کنيم.
با داشتن Engine آماده ما صنعت را نداشتيم اما تجربه سخت برنامه نويسي و دست و پنجه نرم کردن با پروسه مشکل توليد موتور بازي به ما اين قدرت را داد که حالا قابليت رقابت با بهترين موتورهاي آماده دنيا را هم داشته باشيم.
دکتر سميع آذر ادامه مي دهد: در تهيه اين Engine بالغ بر چندين 10هزار خط برنامه نويسي انجام شد و از زبانهاي برنامه نويسي OpenGL و Directx استفاده کرديم و در واقع از برنامه نويسي ترکيبي و حرفه اي بهره جستيم.
به گفته دکتر سميع آذر: اين بازي از هوش مصنوعي بالايي برخوردار است.
در برخورد اتومبيل کاربر با موانع و اتومبيل هاي ديگر قوانين فيزيکي و منطقي کاملا رعايت شده و جسمي که جرم کمتري دارد حرکت بيشتري مي کند يا آسيب بيشتري مي بيند. مثلا برخورد اتومبيل سواري با اتوبوس پارک شده در خيابان تغييري در وضعيت اتوبوس پيش نمي آورد و اين اتومبيل است که در اثر تصادف حرکت مي کند. خوب اگر اهل بازي هستيد و دوست داريد ببينيد که بالاخره اين بازي ايراني که سازندگانش اين قدر از آن تعريف مي کنند و آن را قابل رقابت با بازيهاي توپ خارجي مي دانند در عمل چه از آب درآمده ، دست در جيب مبارک دست کنيد و3هزار 900تومان بابت اين بازي بپردازيد. حتما از تيراژ 50هزار نسخه اي اين بازي يکي هم به شما مي رسد. البته بد نيست بدانيد که قيمت اين CD ابتدا 15هزار تومان تعيين شده بود اما با حمايت هاي مالي مراکز مختلف و از جمله مرکز صنايع نوين قيمت به مقدار کنوني تقليل يافته است.
در ضمن اگر کسي را مي شناسيد که عشق قفل شکستن است و از تکثير غيرمجاز بازيها لذت مي برد و با اصول اخلاقي و عباراتي چون کمک به تقويت صنعت گيم ايراني هم بيگانه است ، به او بگوييد که به خاطر خودش بي خيال اين بازي شود. چون به هر حال نيروي انتظامي به نوعي مالک اين بازي محسوب مي شود و قوه قضاييه به شدت از «رانندگي در تهران» حمايت مي کند و با متخلفان در اين زمينه برخورد مي شود (به هر حال از ما گفتن بود). و اما داستان بازي داستان را لو نمي دهيم تا بازي بي مزه نشود. اين را سميع آذر مي گويد. اما اينقدر بدانيد که در اين بازي کاربر 3 پايانه خاص دارد: روز ، شب و پيست جاده.
پس از طي مراحل مختلف و اتفاقاتي که در طول روز مي افتد اگر امتياز لازم را کسب کنيد وارد مرحله رانندگي در شب مي شويد و در صورت کسب امتياز لازم به پيست جاده مي رسيد. حتما پيام غيرمستقيم مستتر در بازي را گرفتيد ديگر: شهر جاي سرعت نيست.
اگر تبحر لازم در رانندگي در شهر را طي روز و شب به دست آورديد خوب در پيست هر چقدر خواستيد گاز بدهيد. در تمام طول بازي هم اين آموزش هاي غيرمستقيم فرهنگ ترافيک البته در قالب طنز وجود دارند. هوتن و سيا بار کميک بازي را به دوش مي کشند و محمد حسيني هم يک رابطه صميمي با کاربر دارد و وارد بازي مي شود. البته پليس راهنمايي و رانندگي هم در اين بازي حضور دارد. يک پليس مهربان که رابطه اي خوب و توام با مهرورزي با کاربر برقرار مي کند. سميع آذر در مورد هزينه توليد اين بازي مي گويد: براي توليد اين بازي نزديک به 1.5 ميليارد تومان هزينه شده است و هزينه به عهده شرکت بوده است چون مجوز اسپانسر داشته ايم.
سميع آذر ادامه مي دهد: البته ما در اين کار شان نيروي انتظامي را نگه داشتيم و فقط شرکتها و کارخانه هاي معتبر را به عنوان اسپانسر قبول کرديم.
به گفته دکتر سميع آذر ويرايش دوم بازي رانندگي در تهران تا بهمن ماه وارد بازار مي شود که در اين ويرايش سناريو متفاوت است و پيام ها کامل تر مي شوند. در ضمن از همان زمان اين بازي توزيع خارج از کشور نيز خواهد داشت.
سميع آذر ادامه مي دهد: ما کار توليد بازي را با 20نفر شروع کرديم اما حالا 120نفر پرسنل داريم که در 3شيفت کاري انجام وظيفه مي کنند و به کمک اين مجموعه است که مي توانيم در عرصه توليد گيمهاي مدرن حرفهاي زيادي براي گفتن داشته باشيم.

شهر ميوه

آبژي بهاره که معرف حضورتان است؟ همان که مي گويد: قلب ما کوچولوها که بابايمان راننده است هميشه تند تند مي زند. اين کاراکتر هم سوژه توليد يک بازي ديگر است که به سفارش معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تهيه شده است.
دکتر سميع آذر در مورد اين بازي مي گويد: اين بازي رايانه اي براي مخاطبين زير 12 سال تهيه شده است و تا آبان يا آذر وارد بازار مي شود. در اين بازي بچه ها با زبان حيوانات با قوانين زندگي شهري و بخصوص مقررات راهنمايي و رانندگي آشنا مي شوند. داستان بازي هم از اين قرار است که روزي پستچي نامه اي براي بهاره مي آورد و او را به شهر ميوه ها دعوت مي کند. در طراحي شخصيتهاي اين شهر از قهرمان هاي داستان هاي سنتي ايراني الهام گرفته شده است.
به هر حال بهاره به عنوان پليس شهر ميوه ها انتخاب مي شود و بايد با حيواناتي که تابلوهاي ترافيکي شهر را سرقت مي کنند ، برخورد کند و در ضمن تابلوها را بيابد و آنها را در محل مناسبشان قرار دهد. به گفته سميع آذر توليد اين بازي 2 سال زمان برده است.
بازي «ايران من» سناريوي ديگري است که اين شرکت در دست تهيه دارد و آن را براي توزيع بين المللي آماده مي کند. در اين بازي بچه ها ايران سال 1400 را مي سازند و هر کار بر بخشي از ايران را اعم از معادن ، صنايع ، منابع استراتژيک و... را مي سازد. دکتر سميع آذر در زمينه تاثير مثبت بازيهاي رايانه اي بر روي کودکان مي گويد: اين بازيها کمک مي کند تا بچه ها با محيط خود تعامل مثبت و منفي داشته باشند. همه ما شنيده ايم که اديسون در آزمايشهاي خود هزار بار شکست خورد و بار هزار و يکم برق را اختراع کرد يعني براي موفقيت تجربه آن شکستها لازم است اما در عمل هيچگاه فرصت اين خطاها و اشتباه ها به بچه ها داده نمي شود. يعني در کتابهاي درسي حجم کتاب و حوصله نگارنده و کمبود امکانات اين اجازه را نمي دهد که بچه ها اين تعامل منفي را داشته باشند و اين دقيقا چيزي است که از طريق بازيهاي رايانه اي در اختيار بچه ها قرار مي گيرد. وي در پايان يادآوري مي کند که از بهمن ماه بعضي از بازيهاي توليد اين شرکت و از جمله بخشي از بازي رانندگي در تهران در سايت شرکت به آدرس http://www.Samierayan.com قرار مي گيرد و مراجعان مي توانند به صورت آنلاين بازي کنند

.:.    فقط میگم متاسفم 

  نظرات ()
مطالب اخیر Top 10 Undergraduate and Top 10 Graduate Schools Save 3D Models from Games with 3D Ripper DX حکایت همچنان باقیست ؟! The 3D Game Maker درباره بازی crysis بازی سرزمين گمشده معرفی برگزیدگان جشنواره رسانه های دیجیتال و چندرسانه ای توليد بازي ايراني رايانه‌اي "انرژي هسته‌اي" شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای چین تغییر می‌کنند مرجع کامل خطاهای مودم
کلمات کلیدی وبلاگ هوش مصنوعی (۱) بازی کامپیوتری (۱) بازی ایرانی (۱) بازی سازی (۱) fps creator (۱) اکشن اول شخص (۱) game maker (۱) عصر پهلوانان (۱)
دوستان من بازی عصر پهلونان بازی رایانه ای میرمهنا اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب