مرتضی رضایی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مرتضی رضایی
آرشیو وبلاگ
      ساخت بازی های رایانه ای ()
FPS Creator نویسنده: مرتضی رضایی - دوشنبه ٢۸ خرداد ،۱۳۸٦
FPS Creator برنامه ایی است که به شما اجازه می دهید به ایجاد بازی اول شخص خود بپردازید. اگر چه این برنامه به قدر کافی آسان است اما امکانات آن چندان کافی نیست و مهمتر از همه اینکه بازی های ساخته شده توسط آن هم چندان خوب از کار در نمی آیند.

در زندگی تمام گیمر های واقعی لحظه ای هست که خود را در حالی که با نفرت به یک بازی نگاه میکنند و فکر میکنند که "خدایا ، اینقدر سخت نمیتواند باشد " پیدا میکنند. و بعد ، پس از مدتی خود را در حالی که به یک کتاب راهنما نگاه میکنند و به این فکر میکنند که " این بنظر سخت می آید؟" میابند. و تفاوت بین این دو عقیده موضوع بحث ماست.

نرم افزار FPS Creator از دسته نرم افزار های کاربر پسند قدیمی است که به عنوان وسیله ای تفریحی بین مردم پخش شده است. این نرم افزار به قدر قابل توجهی آسان است ولی به اندازه ی کافی امکانات دارد که بازی کننده متقاعد شود. پس از 1988 با ساخت نرم افزار افسانه ای Shoot-'em-up-Construction Kit شرکت Sensible شاهد رشد سریع نرم افزارهای بازی سازی(Game Maker) زیادی بودیم که لذت ساختن بازی با آنها بیشتر از بازی کردن بازی های ساخته شده بوسیله ی آنان بود.

First Person Shooter Creator: با این قادر خواهید بود First-Person Shooter بسازید. سوالی نیست؟

برای اینکه بهتر مطلب را متوجه شوید یکی از بازیهای ساخته شده با این نرم افزار را بهتر است بازی کنید. بازی حفره ی سیاه با حجم 50 مگابایت را دانلود کنید. وقتی که بازی میکنید ، پی می برید که با بافت ضعیف Compile شده ، نور پردازی در حداقل سطح قرار دارد و با دانش بر اینکه این بازی توسط چند جوان با امکانات کم ساخته شده به قدرت و امکانات نرم افزار پی می برید.

کیت های بازی سازی کاربر پسند (User-Friendly) همیشه یک اوضاع متعادل بین سادگی و راحتی کار با آنها و محدودیت هایی که برای شما قرار میدهند دارند. با این سادگی شما را با طرز کار خود آشنا میکند و براحتی به همه جاهای برنامه پی می برید ولی در بعضی مواقع کمبود های آن شما را مجبور به صرفنظر از بعضی کار ها میکند. در این زمینه FPS Creator نیز همین وضع را دارد ، که البته کمی از سطح معمولی بهتر است. نرم افزار با یک سیستم بر مبنای توری (Grid-Based) کار میکند بطوری که شما براحتی میتوانید با کنار هم قرار دادن مکعب ها و شکل دادن به آنها یک ساختمان تهیه کنید ، دیوارهای مختلف بسازید و ایجاد محیط کنید.

فقط کافیست دشمنان را اضافه کنید تا با هوش مصنوعی خودکار کار کنند. پیدا کردن راه هم برای آنها ساده است ، اگر شما بخواهید. فیزیک واقعی نیز خودبخود ساخته میشود و کاراکتر ها با آن هماهنگ میشوند. هم چنین شما قادرید مراحل چند بازیکنه نیز بسازید. همچنین برنامه این قابلیت را در اختیار کاربر قرار داده که بتوانید در اسکریپت های آن دستکاری کنید ، کد های مربوط به هوش مصنوعی را برای هر کاراکتر و شی به سلیقه ی خود تغییر دهید تا در عملکرد آن اثر بگذارد. همچنین کاربران پیشرفته تر میتوانند در نرم افزار دخالت کنند و هوش مصنوعی مورد نظر خودشان را بطور کامل در قسمت قدرتمند و جالب اسکریپت نویسی پیاده کنند. بعلاوه هر چیزی را که بخواهید میتوانید وارد (import) کنید: مدل ها ، بافت ها (Texture) ، صدا و...

اینکه Game Creator ها باز میگردند از هیچ چیز بهتر است. به Doom بر میگردیم ، آن زمان به یک FPS-Creator نیازی نبود. ساختار Doom ساده بود بطوری که براحتی هر کسی میتوانست یک Level ساده ایجاد کند. وقتی که کمی جلوتر رفتیم ، کارکردن با Level Editor به یک مساله ی بسیار پیچیده تبدیل شد ، بطوری که اگر یک متخصص نبودید با یک کار واقعاً مشکل روبرو بودید و سالها طول میکشید تا از پس آن بر بیایید.

یکی دیگر از جذابیت های نرم افزار این است که کاربر میتواند فایل اجرایی خود را Compile کند و بطور رایگان توزیع کند .(یا حتی بفروشد) این قسمت خیلی از مشکل سختی کار را خنثی میکند.

در حین اینکه ما بازی خود را می ساختیم سیستم مان هنگ های کمی کرد ، اما گذشته از آن بازی Compile شده به طرز قابل توجهی با چیزی که در Editor مشاهده میشد تفاوت داشت. از بزرگترین مشکلاتی که ما هنگام ساخت بازی با آن روبرو شدیم باگ های زیادی بود که در Level دوم خود را نمایان کردند. ما خیلی راحت همه ی آنها را با برداشتن تمام عناصری که باعث به وجود آمدن شان شده بود حذف کردیم. هدف ما کاراکتر بازی را نشان میداد که با طرز دیوانه واری به نازی ها شلیک میکرد اما با وجود این باگ ها یک صفحه ی خالی مشاهده میشد. تست کردن بازی واقعاً مشکل شده بود ، چون بازی در editor خوب نشان داده میشد ولی در بازی compile شده مجبور بودید مرحله ی اول را کامل رد کنید تا از درست کار کردن مرحله ی دوم مطمئن شوید.از قابل توجه ترین کمبودهای نرم افزار فقدان ویژگی ذخیره کردن بازی است.

به عبارت دیگر ، عملکرد نرم افزار اینگونه است: یک تغییر ایجاد کن ، compile کن ،وارد بازی شو تا با مشکل روبرو شوی و ببینی دوباره خراب میشود یا نه و دوباره تکرار همین حلقه؛ برنامه نویسان ، در خانه خود نشسته و میگویند "خوب مگر این چه ایرادی دارد؟" بله ، این کار شماست . اما برای من ، این کار یک مشکل بزرگ است.

یک مثال دیگر از پیچیدگی های نحس در هنگام Compile کردن: بازی را اجرا میکنید. کاراکتر شما در آخر یک راهرو طولانی شروع میکند. شروع به حرکت میکنید. چراغ های قرمزی قرار داده اید که باید یکی یکی روشن شوند تا بازیکن را تا آخر راهرو هدایت کنند. بله این اتفاق هنگامی که در Editor بازی میکنید بطور طبیعی می افتد. اما وقتی در فرم Compile شده بازی میکنید چطور؟ از همان اول کار تمام چراغ ها روشن هستند! چرا؟ این را نمیدانیم ، و هیچ راهی وجود ندارد تا بعد از ساعتها کار بی فایده و اتلاف وقت به این موضوع پی ببریم.

در حین اینکه با خرید این محصول میتوان با ذوق و شوق زیاد FPS خودتان را بسازید ، بجای اینکه بازی یک نفر دیگر را بازی کنید و با وجود دشواری های فراوان و محدودیت های زیاد نمیتوان برنامه را برای هر کسی پیشنهاد کرد ؛ البته بجز کسانی که کاملا مصمم برای ساخت یک بازی سه بعدی تیر اندازی هستند. و البته مصمم ترین آنها! البته شاید بهتر باشد این مصمم بودن خود را برای چیز دیگری به کار ببرند.

نوشته شده توسط آرمان مظفری

  نظرات ()
مطالب اخیر Top 10 Undergraduate and Top 10 Graduate Schools Save 3D Models from Games with 3D Ripper DX حکایت همچنان باقیست ؟! The 3D Game Maker درباره بازی crysis بازی سرزمين گمشده معرفی برگزیدگان جشنواره رسانه های دیجیتال و چندرسانه ای توليد بازي ايراني رايانه‌اي "انرژي هسته‌اي" شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای چین تغییر می‌کنند مرجع کامل خطاهای مودم
کلمات کلیدی وبلاگ هوش مصنوعی (۱) بازی کامپیوتری (۱) بازی ایرانی (۱) بازی سازی (۱) fps creator (۱) اکشن اول شخص (۱) game maker (۱) عصر پهلوانان (۱)
دوستان من بازی عصر پهلونان بازی رایانه ای میرمهنا اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب