مرتضی رضایی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مرتضی رضایی
آرشیو وبلاگ
      ساخت بازی های رایانه ای ()
DirectX 10 نویسنده: مرتضی رضایی - جمعه ۱٩ آبان ،۱۳۸٥

DirectX 10 فقط بر روی ویستا خواهد بود و از آنجا که بر روی مدل درایور جدید متکی است نمی توان انتظار نسخه ایی از آن برای ویندوز XP را داشت. اما چه چیز جدیدی در DX10 وجود دارد؟ در حقیقت، DX10 بسیار تغییر کرده است (بهتر شده است) و نمی توان کلیه این تغییرات را در این مقاله پوشش داد. در اینجا ما به تعدادی از تغییرات عمده اشاره خواهیم کرد:

DX10 از DLL های (فایل های اجرایی که توابع DirectX در آنها گنجانده شده است) بسیار سریعتر استفاده می کند و بر خلاف آنچه در نسخه های فعلی انجام می شود با نسخه های قبلی آن متحد نمی شوند که این خود باعث افزایش سرعت زیادی در سیستم جدید و وارد نشدن گلوگاه های قبلی به آن می شود.

اینبار API های (Application Program Interface: مجموعه ایی ا ز توابع در DirectX که رابط میان بازی ها و درایور کارت های گرافیک می باشند) DX وارد مقوله های مهم رئوس متحد و سایه زنی پیکسلی شده اند و مفهوم سایه زنی هندسی را معرفی خواهند کرد که نه تنها بر روی یک راس بلکه بر روی کلیه رئوس یک مثلث و رئوس مجاور می تواند اعمال شود. توسعه دهنده گان هم اکنون می توانند داده ها را از GPU بگیرند و بدون کوچکترین تغییری توسط CPU آنها را دوباره استفاده کنند. بنابرین مقدار زیادی از بار گرافیکی که در درایور ها و بازی های کنونی بر روی CPU می افتد کاسته می شود. DX10 اجازه دسترسی دانه ایی و انعطاف پذیر تر را به حافظه گرافیکی و به طور کلی اجازه انعطاف پذیری و قدرت بیشتر به GPU را میدهد.

شاید یکی از بهترین قابلیت های DX10 حذف بیت های قابلیت یا cap bit باشد. امروزه، کارت های گرافیک لازم نیست که کلیه امکانات موجود در DX9 را پشتیبانی کنند تا یک کارت گرافیک DX9 باشند. قابلیت های اختیاری بسیاری در DX9 وجود دارد که درایور کارت گرافیک می بایست توسط همین بیت های قابلیت دقیقا به سیستم عامل بگوید که چه کاری را می تواند انجام دهد و چه کاری را نمی تواند. اما این یک دردسر بزرگ برای توسعه دهندگان بوده است، زیرا کارت های مختلف قابلیت های مختلفی داشته اند و یا حتی یک کار از راه های مختلف انجام می داده اند. در DX10، چه شما خصوصیات لازم را داشته باشید و چه نداشته باشید

هم اکنون کارت های گرافیک مجبورند نتایج را با خطای بسیار کوچک ایجاد کنند تا همساز با DX10 باشند، بنابرین توسعه دهندگان دیگر لازم نیست نگران ایجاد شدن جلوه های متفاوت توسط یک فرآیند بر روی کارت های گرافیک مختلف باشند و تا جایی که به آنها مربوط می شود می توانند به راحتی دستورات را به توابع API فرستاده و بدون نگرانی منتظر نتایج یکسان و عالی بر روی کارت های گرافیک مختلف باشند. البته طبیعی است که با توجه به قدرت GPU کارت گرافیک باز هم تفاوت در سرعت اجرا مشاهده خواهد شد.

در نهایت DX10 کار بیشتری برای کاهش استفاده از CPU، افزایش قدرت و انعطاف پذیری کارت گرافیک، مجبور کردن استانداردهای سخت افزاری که زندگی را برای توسعه دهندگان بسیار ساده تر خواهد کرد می کند.

همچنین مایکروسافت برای جا انداختن DX10 میان مصرف کنندگان و توسعه دهندگان برنامه های نیز در دست دارد که یکی از آنها عرضه Halo2 به عنوان یکی از اولین بازی هایی که از آن استفاده می کند می باشد که با توجه به طرفداران گسترده این بازی مسلما اسن طرح مایکروسافت نتیجه خواهد داد.

سیستم مورد نیاز

هنوز حداقل سیستم مورد نیاز برای این نسخه جدید از ویندوز به طور رسمی منتشر نشده است. اما مایکروسافت استفاده از حداقل 512 مگابایت رم با یک CPU به روز AMD و یا اینتل و یک کارت گرافیک مطابق با DirectX 9 را برای آخرین نسخه بتا پیشنهاد کرده است. برای تجربه کامل این نسخه شما به این موارد نیاز خواهید داشت البته می توانید آن را بدون داشتن یک کارت گرافیک DirectX 9 نیز اجرا کنید ولی دیگر نمی توانید از کلیه جلوه های زیبای واسط Aero لذت ببرید زیرا سیستم به طور پیش فرض در حالت دو بعدی اجرا خواهد شد.

اگر قصد خرید کارت گرافیک جدید دارید بهتر است کمی صبر کنید تا Nvidia و ATI چیپ های جدید خود که از DirectX 10 پشتیبانی می کنند را منتشر کنند. اگر چه یک کارت گرافیک DirectX 9 برای رابط کاربر Aero کافی است ولی برای بازی های پیشرفته Vista به یک سخت افزار DirectX 10 نیاز خواهید داشت

  نظرات ()
مطالب اخیر Top 10 Undergraduate and Top 10 Graduate Schools Save 3D Models from Games with 3D Ripper DX حکایت همچنان باقیست ؟! The 3D Game Maker درباره بازی crysis بازی سرزمين گمشده معرفی برگزیدگان جشنواره رسانه های دیجیتال و چندرسانه ای توليد بازي ايراني رايانه‌اي "انرژي هسته‌اي" شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای چین تغییر می‌کنند مرجع کامل خطاهای مودم
کلمات کلیدی وبلاگ هوش مصنوعی (۱) بازی کامپیوتری (۱) بازی ایرانی (۱) بازی سازی (۱) fps creator (۱) اکشن اول شخص (۱) game maker (۱) عصر پهلوانان (۱)
دوستان من بازی عصر پهلونان بازی رایانه ای میرمهنا اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب