مرتضی رضایی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مرتضی رضایی
آرشیو وبلاگ
      ساخت بازی های رایانه ای ()
  نویسنده: مرتضی رضایی - سه‌شنبه ۱٧ امرداد ،۱۳۸٥
امروزه صنعت بازي هاي رايانه اي در جهان از جايگاه ويژه اي برخوردار هستند، بطوري که تنها در شش ماه نخست سال 2005، فروش بازي هاي رايانه اي در کشور هاي اروپايي از فروش فيلم هاي هاليوودي بسيار بيشتر بوده است. اين مطلب به اين موضوع اشاره دارد که بسياري از مردم ترجيح مي دهند رزرو بليط سينما و ديدن يک فيلم استثنائي را رها کرده و با خريد يکي از عنوان هاي داغ ماه پشت رايانه خود بنشينند و از بازي کردن لذت ببرند. در حال حاضر بازي هاي کامپيوتري امروزه بزرگترين رقيب براي صنعت سينما محسوب مي شوند بطوري که اين امر بسياري از فعالان عرصه سينما را وا داشته تا براي فروش بيشتر فيلم هاي خود، بازي رايانه اي فيلم را نيز همزمان با اکران عمومي به بازار ارائه دهند، آنها اميدوارند با اين ترفند بتوانند افرادي را که بازي هاي رايانه اي را به فيلم هاي سينمايي که به مراتب هزينه بيشتري بر گردن توليد کنندگانش گذارده، وادار کنند براي اينکه از داستان بازي سر در بياورند به سينما آمده و پس از مشاهده فيلم و خريد بازي مربوطه سود چشم گيري را به جيب هاي تهيه کنندگان سرازير کند.
اما چرا بازي هاي رايانه اي امروزه تا اين حد از اهميت برخوردارند؟ چرا صنعت نوپايي مثل بازي هاي رايانه اي توانسته در مدت کوتاهي گوي رقابت را از صنعت به مراتب کهن سينما بربايد؟ براي رسيدن به پاسخ مناسب پيرامون اين بحث مي بايست چندين موضوع را بررسي کنيم. در حدود 20 سال پيش، زماني که اولين بازي هاي رايانه اي پا به عرصه وجود نهادند، هيچ کس فکرش را نمي کرد که اين بازي هاي 2 بعدي ساده چنين پيشرفتي را در 20 سال آينده داشته باشند که تشخيص آنها از واقعيت تا اين اندازه مشکل باشد. بازي هاي رايانه اي با تکامل سيستم هاي کامپيوتري و امکانات جديدي که به آنها اضافه شد به مرور رشد کردند و نمي توان گفت که بازي ها يک شبه و به راحتي به مکاني که هم اکنون قرار دارند رسيده اند. همه ما با کنسول هاي مختلف بازي آشنا هستيم و لا اقل يکي دو تا از آنها را داشته ايم، اگر به بازي پرطرفدار (هواپيما) River Raider که مخصوص کنسول آتاري بود اشاره کنم، همه شما را به ياد خاطرات شيرين گذشته انداخته ام زماني که ساعت هاي زيادي را به همراه دوستان خود مشغول بازي مي شديم و ... . از آن زمان تا به حال بيش از 15 سال گذشته و امروزه بازي هاي بسيار زيادي توليد مي شوند، بازي هايي که هرروز بر کيفيت و رئاليسم آنها افزوده شده و ما را با دنياي حقيقي بيشتر و بيشتر درگير مي کنند. بازي ها ممکن است، ما را به دنياي ديگري ببرند و مانند فيلمي که بازيگر نقش اول آن خود ما هستيم، مجذوبمان کند. اما چرا ما تا اين اندازه دير متوجه اين صنعت پول ساز و پرطرفدار شديم؟ شايد مهم ترين و تنها دليل آن را بتوان به عدم وجود قانون کپي رايت در کشورمان اشاره کنيم. قانوني که براي رشد و توسعه يک صنعت نوپا حياتي است، شرکت هاي امريکايي مبالغ هنگفتي را صرف ساخت و توليد يک بازي رايانه اي مي کنند همانگونه که بازي Half Life 2 هزينه اي بالغ بر 40 ميليون دلار برداشته است، حال تصور کنيد که اين بازي به قيمت کمتر از 1 دلار در بازار به فروش برسد... چه بلائي ممکن است سر شرکت سازنده بيايد؟ يا بهتر است بگوييم چه چيزي از اين صنعت باقي مي ماند. اما بايد بگوييم با توجه به اين مسائل متاسفانه يا خوشبختانه اين قانون در کشور ما رعايت نمي شود و همين مسئله نيز باعث آن شده است که نه تنها صنعت بازي بلکه بطور کلي نرم افزار در ايران با رشد بسيار کمي ادامه مسير مي دهد. متاسفانه در کشور ما ارزش يک نرم افزار يا بازي به کارائي و امکانات آن ارزيابي نمي شود، و ارزش آن بر تعداد CD هاي آن نرم افزار است، براي مثال نرم افزار Maya ممکن است از يک فيلم پرده اي ارزان تر باشد، چرا؟ چون نرم افزار مايا بر روي يک سي دي ولي فيلم سينمائي بر روي دو سي دي ذخيره شده است! با اين حال چه توقعي مي توان از شرکت هاي توليد نرم افزار ايراني داشت؟ شرکتي با صرف هزينه بالا به توليد يک نرم افزار کاربردي کرده و به اميد اينکه با فروش آن در بازار بتواند درآمد کمي داشته باشد، در کمال ناباوري به فروش کپي نرم افزار توليد خود با يک دهم قيمت اصلي در بازار مي نگرد
  نظرات ()
مطالب اخیر Top 10 Undergraduate and Top 10 Graduate Schools Save 3D Models from Games with 3D Ripper DX حکایت همچنان باقیست ؟! The 3D Game Maker درباره بازی crysis بازی سرزمين گمشده معرفی برگزیدگان جشنواره رسانه های دیجیتال و چندرسانه ای توليد بازي ايراني رايانه‌اي "انرژي هسته‌اي" شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای چین تغییر می‌کنند مرجع کامل خطاهای مودم
کلمات کلیدی وبلاگ هوش مصنوعی (۱) بازی کامپیوتری (۱) بازی ایرانی (۱) بازی سازی (۱) fps creator (۱) اکشن اول شخص (۱) game maker (۱) عصر پهلوانان (۱)
دوستان من بازی عصر پهلونان بازی رایانه ای میرمهنا اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب