مرتضی رضایی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ مرتضی رضایی
آرشیو وبلاگ
      ساخت بازی های رایانه ای ()
نگاهي كوتاه به گرافيك بازي Crysis نویسنده: مرتضی رضایی - جمعه ۸ تیر ،۱۳۸٦

به جرئت مي توان گفت موتور اين بازي يکي از تعجب آورترين موتور هايي باشد که تا به حال به وسيله ي آن بازي ساخته و توسعه داده شده . همانطور که همگي ميدانيد اين روزها حرف از اين بازي خيلي بر سر زبان هاست و صحبت ها زيادي در مورد موتور بازي و گرافيک آن شده است . تصميم گرفتم نگاهي کوتاه و اجمالي به اين موتور و گرافيک بازي داشته باشم .  بيشتر جريان بازي در جنگل ها و مناطق سر سبز ميگذرد . که از اين جهت بازي شباهت زيادي به Haze و Far Cry دارد . موتور بازي از جديدترين تکنولوژي هاي روز پشتيباني ميکند . از نکات مثبت گرافيک بازي ميتوان به داشتن حالت صبح و ظهر و غروب و شب اشاره کرد . وقتي بازي را در روز داريد ادامه ميدهيد و 2 ساعت از بازي که بگذرد کم کم خورشيد غروب ميکند و شب ميشود و همچنين اگر بازي را در شب ادامه دهيد بعد از چند ساعت دوباره روز ميشود . يعني شب و روز شدن مراحل بازي به صورت اتوماتيک و واقعي انجام ميشود !!! سايه هاي موجود در اين بازي با استفاده از تکنولوژي Soft Shodows به وجود آمده اند. به طور کلي در همه ي جاي بازي از سايه ها استفاده شده . سايه هايي نرم و انعطاف پذير و در عين حال بسيار واقعي . در Crysis از سيستم ذره اي نيز استفاده شده است . که اين تکنيک بيشتر در آتشسوزي ها و دودهاي حاصل از آتش سوزي مورد استفاده قرار ميگيرد که به هر چه طبيعي تر شده بازي کمک ميکند . از ديگر تکنيک هايي گرافيکي موجود در بازي ميتوان به چرخش هاي خوب دوربين اشاره کرد . که اين ويژگي يک کيفيت بينايي سينمايي فراهم ميکند . در اين بازي از تکنيک Depth Of Field نيز استفاده شده است . منظور از اين تکنيک اين است که مثلا شما وقتي به جلو حرکت ميکنيد ميتوانيد افق هاي دورتر را نيز مشاهده کنيد . يعني مناطق جلوتر از شما نيز به وضوح قابل ملاحظه هستند که اين امر در بعضي از بازي ها ميسر نبوده و اکثر بازي ها مناطق جلوتر از حرکت شما به صورت مات نمايش ميدهند و تا به آن مناطق نزديک نشويد شفاف نميشوند . يکي از نکات بسيار جالب گرافيک بازي حرکت هاي بسيار زيباي ابرها و مه هاي موجود در بازي است . توده هاي ابر و مه هاي غليظ در آسمان بسيار زيبا خود نمايي ميکنند . مثلا هنگامي که از بالاي سر شما توده اي ابر عبور ميکند منطقه ي اطراف شما تا هنگامي که ابر ها از بالاي سر شما در حرکت اند کاملا سايه ميشود و اين نشان ميدهد که سايه پردازي در Crysis از چه اهميتي برخوردار بوده . اينطور که در سايت هاي مختلف به صورت اخبار منتشر شده گياهان و بوته هاي موجود در بازي در حين انجام بازي رشد ميکنند !!!‌در واقع در Crysis همه چيز روال عادي دارد . گياهان رشد ميکنند - ابرهاي به حرکت در مي آيند - پرنده ها در آسمان پرواز ميکنند - باد درختان و شاخه ها آنها را تکان ميدهد و خلاصه همه چيز عين واقعين شبيه سازي شده . از خصوصيات بارز ديگر گرافيک بازي ميتوان به انعطاف پذير بودن محيط بازي نسبت به اقدمات شما اشاره کرد . مثلا شما با تير اندازي به يک بوته ميتوانيد آن را کاملا تخريب کنيد يا يک خانه را ويران کنيد . در واقع اکثر اشياي موجود در بازي نسبت به عمل شما يک عکس العمل جالب نشان ميدهند . ( عين قانون سوم نيوتون ! )

به هر حال بايد منتظر شاهکاري باشيم ...

موفق باشـــــــــــيد ...

  نظرات ()
مطالب اخیر Top 10 Undergraduate and Top 10 Graduate Schools Save 3D Models from Games with 3D Ripper DX حکایت همچنان باقیست ؟! The 3D Game Maker درباره بازی crysis بازی سرزمين گمشده معرفی برگزیدگان جشنواره رسانه های دیجیتال و چندرسانه ای توليد بازي ايراني رايانه‌اي "انرژي هسته‌اي" شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای چین تغییر می‌کنند مرجع کامل خطاهای مودم
کلمات کلیدی وبلاگ هوش مصنوعی (۱) بازی کامپیوتری (۱) بازی ایرانی (۱) بازی سازی (۱) fps creator (۱) اکشن اول شخص (۱) game maker (۱) عصر پهلوانان (۱)
دوستان من بازی عصر پهلونان بازی رایانه ای میرمهنا اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب